Analytics’e Yeni Başlayanlar İçin Öneriler

    

Eskiden sadece sahip olmak için web siteleri yapardık. Soranlara evet web sitemiz var demek o zamanlar için yeterli ve havalı oluyordu. Hatta çoğu zaman bir alan adına, hosting hizmetine para vermek yerine, ücretsiz hizmet veren yerleri tercih ederdik.

Fakat durum artık eskisi gibi değil. Web sitesi demek -neredeyse- firmanın en güçlü silahı demek. Ürününüzü/Hizmetinizi en kolay tanıtıp satabileceğiniz alan haline gelen web sitelerimiz artık sadece basit sayfalar olmaktan çıktılar. Üzerinde durup düşünmemiz gereken, daha iyi neler yapabiliriz diyeceğimiz şeyler haline geldiler.

Durum böyle olunca da web sitelerimizi ölçümlememiz bir zorunluluk durumuna geldi. Acaba insanlar benim ürünümü/hizmetimi nereden buluyor, web siteme nasıl giriyorlar demeye başladık. Web sitemde nelere ağırlık vermeliyim ki daha fazla ziyaretçi çekeyim, gelen ziyaretçileri müşterilerim haline dönüştüreyim düşüncelerine daldık. Bu ölçümlemenin en kolay ve en masrafsız yolunun Google Analytics‘den geçtiğini öğrendik.

Uzun zamandır Google Analytics kullanan birisi olarak, Analytics’e yeni başlayacaklar için ufak tefek bazı bilgiler vermek isterim. Anlatacaklarım, bir şekilde sitesine Analytics kodları ekle(n)miş, ama Analytics sayfasından daha önce hiç istatistikleri ile ilgilenmemiş web sitesi sahiplerine hitap edecektir.

İlk ekranımız Home ekranı. Analytics istatistiklerimizin genel bir özetinin yer aldığı bu ekrandaki bilgilere beraber göz atalım.

Google Analytics Home

Eğer özel bir şekilde ekranınızı düzenlememiş iseniz karşınıza gelecek olan ekran buna çok benzer olacaktır. Günlük Ziyaretler, Sitede Geçirilen Ortalama Süre, Toplam Hedef Dönüşüm Oranı, Trafik Türleri gibi grafiklerin yer aldığı ekranda, sitemize gelen trafiğin ve sitemizde geçirilen ortalama zamanın ülke bazında istatistiği gibi bilgiler yer alacaktır. Burada yer alan istatistikler hakkında daha detaylı bilgiyi aşağıda anlatacağım. Öncelikle bu ekranda neler yapabiliriz ona bakalım.

Öncelikle bu ekrandaki önemli özelliklerden birisi olan tarih aralığı olayına bakalım. Ekranımızın sağ üst köşesinde yer alan tarih aralığı seçeneği ile istatistiklerimizi görmek istediğimiz tarihleri seçebiliyoruz. Bu sayede, web sitenizde bir değişiklik yaptıysanız, değişiklik tarihinden önceki zaman ile sonraki zaman arasındaki farkı rahatça görebilirsiniz.

Google Analytics Tarih Aralığı Seçimi

Ekranımızda yer alan diğer bir özellik istatistik alanlarının taşınabilirliği. Dilediğiniz istatistiği, istediğiniz yere alarak daha kolay bir kullanıma geçebilirsiniz. Ekran çözünürlüğünüz düşük ise, sizin için önemli olan istatistikleri ekranın üst bölümüne taşıyabilirsiniz.

Google Analytics Ekran Özelleştirme

Ekranımızda yer alan öğeleri taşıyabildiğimiz gibi burada yer almayan yeni öğeleri de ekranımıza ekleyebiliyoruz. Sol üstte bulunan Widget Ekle butonu yardımı ile ana ekranımıza yeni istatistikler ekleyebiliyoruz. Widget Ekle butonuna basmamız ile birlikte karşımıza bazı seçenekler çıkıyor. Bunlar hangi istatistiğimizi hangi şekilde görmek istediğimizi seçmemize yarıyor. Metrik şekilde mi, grafik şeklinde mi istiyoruz gibi. Örneğin ekranıma Sayfa Görüntülenme Sayısı istatistiğini metrik olarak eklemek istiyorum. Bunun için Widget Ekleye bastıktan sonra Metrik seçeneğini seçip Metrik Ekle bölümünden Sayfa Görüntülenme Sayısını seçiyorum ve Kaydet tuşuna basıyorum.

Google Analytics Widget Ekle

Bu işlemi yaptıktan sonra ekranıma otomatik olarak bu istatistik geliyor. Bu istatistiği de yine diğerlerinde olduğu gibi istediğim bir yere taşıyabiliyorum.

Ana ekran ile ilgili olarak kafanızı daha fazla karıştırmadan Standart Raporlama ekranından bahsetmek istiyorum.

Bu ekrana girmemiz ile birlikte karşımıza Ziyaretçilere Genel Bakış raporlaması geliyor. Bu bizim için genel bir özet içeren bir istatistik. Çok detaylara girmeden bile bu ekran sitemiz hakkında bize ipuçları veriyor.

Google Analytics Ziyaretçilere Genel Bakış

Gelin şimdi bu ekranımızda yer alan bazı bilgilerin detaylarına erişelim.

Ziyaretler kısmı adında da anlaşılacağı gibi sitemize gelen kişi sayısını belirtmektedir. Kaç tekil ziyaretçimiz var, ortalama kaç sayfamızı görüntülemişler, sayfa başı ziyaretçi sayımız gibi istatistiklerin olduğu alanda en dikkat çeken verilerden birisi Sitede Geçirilen Ortalama Süre.

Sitede geçirilen ortalama süre, ziyaretçilerin sitenizde ne kadar zaman geçirdiğini gösteren bir bilgi. Web sitenizin içeriğine göre bu istatistik sizin için en değerli istatistiklerden birisi olabilir. Çünkü bu süre sitenizde geçirilebilecek ortalama bir sürenin çok altında ise sitenizde bir problem olma ihtimali yüksektir. Blogumdan örnek verecek olursam, yeni bir yazı paylaştığımda veya arama motorlarından blogumdaki bir yazıya geldiklerinde yazıyı tamamiyle okuma süreleri yaklaşık 3 ile 4 dakika arasında olacaktır. Eğer istatistikler bana sitede geçirilen ortalama süreyi 1 dakika gibi bir sayı gösterirse bu blogumun okunmadığını işaret edecek ve benim belki de daha ilgi çekici yazılar yazmam gerekeceği anlamına gelecektir.

Benzer şekilde sizde hizmetinizi tanıtan bir web sitesine sahipseniz, kullanıcılar tarafından hizmetinizin ne kadar sürede anlaşılabileceğini tahmin edeceksinizdir. Eğer süre, tahminlerinizin altında ise bu durumda web sitenizde güncellemeye gitmeniz gerekebilir.

Ekranın sol tarafında yer alan menüden istediğimiz istatistiğin detaylarına erişebiliyoruz. Ben bu yazımda çok fazla detaya giremeyeceğim ama yeni başlayanlar için faydalı olabilecek bazı istatistikleri anlatacağım.

İlk olarak Kitle menüsü altında yer alan Demografi menüsüne bakalım. Bu menüde bizi ilk etapta ilgilendirebilecek istatistik Yer istatistiği olacaktır. Bu istatistik ile web sayfanıza kullanıcıların hangi ülkelerden ve şehirlerden eriştiğini görebiliyorsunuz. Sitenizin ziyaretçi aldığı ülkeleri harita üzerinde farklı renkte görebilirsiniz. Dilediğiniz ülkenin ismine tıklayarak daha detaylı olarak o ülkeden gelen trafiği inceleyebilirsiniz.

Google Analytics Demografi Yer İstatistikleri

Eğer web siteniz Türkçe’den başka dillerde de yer alıyor ve Türkiye dışına da hizmet veriyorsanız bu istatistik sizin için önemli olabilir. Başka ülkelerdeki kullanıcıların ne kadar dikkatlerini çektiğinizi buradan görebilirsiniz. Eğer Türkiye’de de sadece belli bir bölgede hizmet veriyorsanız ve hizmetinizin olmadığı şehirlerden de web sitenize ilgi varsa belki çalışma alanınızı genişletmek isteyebilirsiniz.

Kitle menüsünün diğer seçeneklerinden olan Mobil seçeneği de yeni başlayan Analytics’ciler için faydalı olabilir. Günümüzün gelişen teknolojisi mobile web sitemiz ne kadar uyumlu, insanlar mobil üzerinden web sitenizle ne kadar ilgileniyor bu bölümden görebilirsiniz.

Google Analytics Mobil İstatistikleri

Örneğin grafiğe göre blogum çok fazla mobilden ilgi görmüyor. Belki de yapmam gereken şey WordPress’in mobil arayüz uygulamasını bloguma entegre etmek olacaktır. Sizin içinde mobilden erişilebilirlik önemliyse hemen web sitenizin bir mobil arayüzünü yaptırabilirsiniz. Örneğin web siteniz Flash alt yapısı kullanarak hazırlanmış ise iPhone, iPod ve iPad kullanıcıları web sitenize erişemeyeceklerdir. Belki de muhtemel bir müşteriyi kaçırmış olacaksınız.

Kitle menüsünde ilk etapta bizi ilgilendirecek olanlara göz attıktan sonra diğer menümüz Trafik Kaynaklarına geçebiliriz. Sol menüden Trafik Kaynaklarını seçtikten sonra Genel Bakış‘a tıklayınca karşımıza yine bir özet ekran gelecektir. Siteniz için en önemli istatistiklere buradan erişebiliriz desem abartmış olmam.

Google Analytics Trafik Kaynaklarına Genel Bakış

Trafik Kaynakları menüsündeki Kaynaklar alt menüsüne hızlıca göz atalım.

Burada yer alan Tüm Trafik ile web sitenize gelen ziyaretçilerin hangi yollarla geldiğini net olarak görebilirsiniz. Google organik arama sonuçlarından mı geliyorlar, web sitenizin adresini direkt olarak yazarak mı geliyorlar yoksa başka bir site üzerinden yönlendirme ile mi geliyorlar bunu görebilirsiniz. Eğer istatistiklerde sitenizin adresini yazarak gelenlerin sayısı Google organik arama sonuçlarından gelenlerden çok daha fazla ise, ya web siteniz insanlar tarafından çok iyi biliniyor yada kartvizit dağıtma işlemini çok iyi yapıyorsunuzdur. Tabi bu işin şakası. Eğer web sitenize erişim arama motorlarının organik arama sonuçlarından çok az ise bu web sayfanızın optimizasyonun tam yapılmadığı anlamına gelebilir. Sitenizde gerekli düzenlemeleri yaparak sizi hiç tanımayan insanlara da hitap etmeye başlayabilirsiniz.

Kaynaklar bölümünü biraz daha genişletecek olursak, hangi kaynaktan kullanıcıların web sitenize nasıl geldiğini görebilirsiniz. Örneğin menüde yer alan Doğrudan seçeneğine tıklayarak insanların web adresinizi nasıl yazarak sitenize geldiklerini görebilirsiniz. Belki sadece sitenizin tam adını belkide alt sayfaların adları ile birlikte sitenize erişiyorlardır. Bunun hakkında fikir sahibi olmanızı bu menü sağlayabilir.

Google Analytics Doğrudan Trafik

Eğer web sitenizi sosyal medyada çok paylaşan bir insansanız  Yönlendirmeler menüsü bu paylaşımlarınızın işinize ne kadar yaradığı hakkında size bilgi verebilir. Kaynaklar menüsünün alt menüsü olan Yönlendirmeler ile web sitenize kullanıcıların hangi farklı sitelerden geldiğini görebilirsiniz. Örneğin bloguma Twitter’dan girenlerin sayısı azımsanmayacak derecedeymiş. Bu da paylaşım yaptığım zaman beni takip eden insanların blogumu okuduklarına dair bir ibare oluyor.

Sitemizin durumu hakkındaki en önemli bilgiyi verebilecek alanlardan birisi olan Arama menüsüne göz atalım şimdide. Arama menüsünün altında yer alan Genel Bakış ile arama sonuçlarından gelen ziyaretçilerin durumunu özet olarak görebiliyorsunuz. Organik ve Ücretli arama sonuçlarından kaç ziyaretçi edindiğinizi bu ekrandan hızlıca görebilirsiniz.

Bu raporu biraz daha detaylandıracak olursak menüden Organik’i seçmemiz yeterli olacaktır. Bu sayede kullanıcıların hangi kelimeler ile bizi arayıp bulduklarını görebiliriz. Eğer arama sonuçları sitemiz ile alakalı değilse bir yerlerde hatalı yaptığımız birşeyler bulunmaktadır. Veya arama sonuçlarında bizim için önemli kelimeleri göremiyorsak bu da birşeyleri eksik yaptığımız anlamına gelebilir.

Google Analytics Organik Arama Sonuçları

Analytics hakkında yeni başlayanlar için anlatacaklarım şimdilik bu kadar. İlerleyen zamanlarda Analytics kullanarak daha profesyonel sonuçlar almamıza yarayacak araçları anlatmaya çalışacağım.

İpuçları, Programlama Kategorilerinde yayınlandı. , , , , , , , , .

Analytics’e Yeni Başlayanlar İçin Öneriler için 1 yorum var

  1. Benimde analiz sayım sizteyi ilk açtığımda çok azdı. Kategori olarak sadece takı ve alt kategoriyle çok az ziyaretçi çekebiliyordum. Kategori sayımı artırdım ve biraz backlink kasdım. Tutkusuyum her geçen hafta biraz daha geniş kitleye hitap etmeye başladı. Otomotikman analizimde arttı.